فیلم سینمایی ژاپنی دوبله فارسی 2022-02-01
فیلم سینمایی ژاپنی باراگاکی: سامورایی رام نشدنی Baragaki Unbroken Samurai 2021 نماشا
اگرچه صنعت انیمیشنسازی ژاپن یکی از قویترین ابزارهای فرهنگی این کشور دوستداشتنی است اما سینمای ژاپن هم به اندازه انیمههایش موفق و تاثیرگذار بوده که کمتر دیده شده است. برای او رویا و خیال نه تنها فرقی با واقعیات زندگی ندارند، بلکه در جایگاهی والاتر هم قرار میگیرند. در جهان او تنها از این طریق است که میتوان به زندگی خود هدفی بخشید، با ترسهای درونی خود روبهرو شد و در نهایت به زیستی بهتر دست پیدا کرد. قهرمانان آثار او زمانی از پس مشکلات برمیآیند که این جهان پر از رویا و شگفتی را با آغوش باز میپذیرند و به جای فرار از آن، با منطقش کنار میآیند. از پس چنین تصمیمی است که درهای پیروزی و بهروزی در برابرشان یکی یکی باز میشود. او آهسته آهسته راه گم میکند و با وجود توانش در شمشیرزنی، به سوی انحطاط میرود.
شهر اشباح از بهترین انیمیشنهای جهان است که در استودیوی انیمیشنسازی جیبلی تهیه شده است و کارگردانی آن به عهدهٔ هایائو میازاکی بوده است. اگر به فیلم های عاشقانه علاقمند هستید، با کلیک روی لینک فهرست بهترین فیلم های عاشقانه جدید را مشاهده کنید. اگر به ژانر اکشن علاقمند هستید، در مقاله ای فهرست بهترین فیلم های اکشن جدید را قرار داده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. فیلم مسابقه ای و گیمری گرن توریسمو که محصول مشترک سینمای امریکا و ژاپن است، یکی از پرفروش ترین و پربیننده ترین فیلم های ژاپنی 2023 است. همسرش هم در منزل مدام به دنبال دم کردن یک چای خوشمزه و درست کردن یک غذای عالی است تا شوهرش را راضی نگه دارد. این فیلم توجه خاصی به نقش زنان و مردان در خانواده می پردازد و همچنین از عشق صحبت می کند.
دانلود ویدیو
اما در نهایت تمام تلاش نگارنده بر این متمرکز بوده که بتواند بین سلیقه سینمایی خود و تاریخ هنری سینمای ژاپن تعادلی برقرار کند تا به هدف نهاییاش، یعنی معرفی اجمالی بخشی از تاریخ سینمای ژاپن برسد. پس فیلمهای ژاپنی جنگی یا فیلمهای ژاپنی رزمی یا هر ژانر دیگری، پیش از آن که مانند هر کشور دیگری به این ژانرها تعلق داشته باشند، با پسزمینهی داستانی خود و در واقع زمان اتفاقات قصه شناخته میشوند. به عنوان نمونه یک فیلم ژاپنی جنگی که داستانش در دوران جنگ دوم جهانی میگذرد، اثری جندای گکی است و اگر مانند «هفت سامورایی» به دوران قبل از ژاپن نوین اختصاص داشته باشد، جیدای گکی است.
فیلم اعترافات (Confessions) ؛ از لیست بهترین فیلم های ژاپنی
شبی که در آن همه چیز به خوبی پیش می رود اما صبح روز بعد هنگامی که به سراغ او می رود، جنازه اش را پیدا می کند و از همین جا داستان شروع می شود. حکایتی ظریف از زندگی یک مهمان نواز ، کیکو که دیگر نمی تواند به جوانان خود در کلوپ های شبانه گینزا پس از جنگ اعتماد کند. پله هایی که هر شب از کیکو صعود می کنند برای او و برای مرگ این فیلم نمادین است و یک قدم او را به دنیایی که توسط مردان اداره می شود ، نزدیک می کند ، به زنان نزدیک کرد. Keiko گرفتار نگرانی های مالی و خانوادگی ، برای خلاص شدن از شر این مشکلات ، فکر می کند که معشوقه برای یک مرد ثروتمند شود.
داستان «خواهر کوچکتر ما» روایت زندگی سه خواهری است که پدر و مادرشان ترکشان کردهاند. پس از فوت پدر و زمانی که سه خواهر در مراسم خاکسپاری او حاضر میشوند، با خواهر ناتنی سیزدهسالهشان آشنا میشوند. آنها او را نزد خودشان میبرند و از آن به بعد، با یکدیگر زندگی میکنند.
بهترین فیلم های ژاپنی: 15 فیلم برتر تاریخ سینمای ژاپن + دانلود
داستان این اثر از رمان شبه خودزندگینامه مدفن کرمهای شبتاب نوشته آکیوکی نوساکا اقتباس شدهاست. این نویسنده اظهار داشتهاست، که رمان مدفن کرمهای شبتاب را بهمنظور عذرخواهی شخصی از خواهرش، که در جنگجهانیدوم بر اثر سوءتغذیه از بین رفته، نوشتهاست. این انیمه درخشان جوایز و افتخارات زیادی به دست آوردهاست و البته باعث ریختن اشکهای زیادی شدهاست. استودیو جیبلی که بهلطف فیلمهای انیمه جادویی و ماجراجوییهای عجیبوغریب ولی دوستانه برای بچهها شهرت دارد، یک اثر متفاوت در کاتالوگ خود دارد، که تراژدی واقعی و ویرانگر جنگجهانیدوم است.
فیلمهای ژاپنی برتر غالبا با ساختارهای جذاب، فیلمنامههای درخشان، کارگردانانی خلاق و هنرپیشههایی با استعداد توانستهاند توجههای زیادی را به خود جلب کنند. در این مطلب تصمیم داریم مروری داشته باشیم بر برترین فیلم های ژاپنی تاریخ سینما که جوایز و افتخارات زیادی را به همراه داشتند. به نظر شما بهترین فیلم ژاپنی کدام عنوان است؟ با پلازا همراه باشید. راجر ایبرت داستان فیلم «زن در ریگ روان» را با افسانهی سیزیف مقایسه میکند.
سنگوکو باسارا: شاهان سامورایی (Sengoku Basara: Samurai Kings)
آثار هنری بسیار زیادی را رقم می زند و می تواند روی پای خودش بایستد و کاملاً مستقل باشد اما احساس میکند که دیگران او را به اندازه کافی باور ندارند. داستان یک زن است که در یک ساختمان متروکه جنازه اش پیدا می شود. کیتارا معمولاً طعمه های خود را از بین زنان انتخاب میکند و آن ها را جنس ضعیف تر می داند. در نتیجه احساس می کند بهتر از پس آن ها بر می آید و سعی میکند که به اذیت و آزار آن ها بپردازد. این دو نفر به کار خود ادامه می دهند؛ تا جایی که بیش از حد زیاده روی کرده و گیر می افتند و به یکباره همه چیز تغییر می کند.
این فیلم در دنیای مدرن توکیو ساخته شده است و داستان رمانتیک را به خوبی به تصویر می کشد، کاملا سرگرم کننده بوده و شما احساس می کنید که در طول مسیر زندگی با این دو نفر همراه شده اید و می خواهید در کنار آن ها باشید. ۱۳ آدمکش یک فیلم ژاپنی سامورایی است و از آن دسته از فیلم هایی است که در آنها هنر های رزمی به خوبی به تصویر کشیده شده اند و جذابیت داستان را بالا می برند که احتمالاً اکثر افراد مخصوصا آقایان را می پسندند. این فیلم بازسازی یک فیلم ژاپنی سیاه و سفید بوده که نام آن هم ۱۳ آدمکش بود و در سال ۱۹۶۳ به کارگردانی کودوئو ساکائه ساخته شد. سینمای ژاپن همیشه حرف های زیادی برای گفتن دارد و در مورد مشکلات ساختاری صحبت می کند. مخاطبان جوان خیلی زیاد به آن جذب می شوند و معمولاً مسیر این فیلم ها به سمت درام و برگرفته از رمان های معروف است که باعث می شود تاثیرگذاری و جذابیت آن دوچندان شود. خوشبختانه کشور ژاپن توانست یک سینما و صنعت مستقل را برای خودش به وجود بیاورد که اکثر افراد آن را می پسندند.
در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ در ناحیهٔ توشیمای توکیو، مادری پنج کودک کمسنوسالش را به حال خودشان رها کرد و رفت. این داستان واقعی در دوران خود توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. یکی از این افراد، هیروکازو کورِئیدا، کارگردان ژاپنی بود که تصمیم گرفت در اثر ماندگارش، «هیچکس نمیداند» به روایت این داستان بپردازد. این پنج کودک سنشان بین ۵ تا ۱۲ سال بود و نباید از خانه بیرون میرفتند. به همین خاطر یاد گرفتند که برای ادامهٔ زندگی، فقط به یکدیگر اتکا کنند.
اما سامورایی جوانتری پیش از او وارد خانهٔ این صاحبمنصب شده است و این مسئله باعث رقم خوردن اتفاقات بهگونهای دیگر میشود. دیدن فیلم بخصوص برای کسانی جالب خواهد بود که به تاریخ قرون وسطای ژاپن علاقهمندند. ماساکی کوبایاشی، کارگردان فیلم، به جزئیترین شکل ممکن زندگی طبقهٔ بالادستی آن دوران ژاپن را بهتصویر کشیده است. بسیاری بر این باورند که فیلمهای ژاپنی دهه ۱۹۹۰ عصر طلایی دیگری را برای آینده سینمای این کشور به ارمغان خواهد آورد. فیلم Drive My Car قطعا از محبوب ترین فیلم ژاپنی در سال 2021 است که جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب را گرفته است.
آکیرا کوروساوا فیلم «راشومون» را از داستانهایی به قلم ریونوسکه آکوتاگاوا اقتباس کرد. در واقع کوروساوا با در هم آمیختن دو داستان کوتاه او یعنی «راشومون» و «در بیشه» فیلمش را ساخت. نام داستان اول را بر فیلم گذاشت اما بیشتر قصه برداشت آزادی از دومی است. شاید بسیاری این توقع را داشته باشند که حتما باید فیلمی از آکیرا کوروساوا در صدر لیستی از بهترین فیلمهای ژاپنی تاریخ سینما قرار گیرد. حقیقتا این رقابت بین «هفت سامورایی» و «داستان توکیو» آن قدر تنگاتنگ است که میتوان ترجیح دادن یکی به دیگری را به سلیقهی انتخابکننده ارتباط داد و در لیست دیگری، جای دو فیلم را با هم عوض کرد. پس اگر ایرادی هم از نظر شما وجود دارد، بگذارید به پای سلیقهی نویسنده.
عذاب از دست دادن شغل برابر با از دست دادن هویت شخصی و هدف زندگی است. آکیرا کوروساوا برای این فیلم تصاویر و پلانهای بی نظیری خلق کرده است. تصاویری که وارد حافظهی جمعی سینما دوستان در سرتاسر دنیا شده است؛ در واقع «آشوب» بیش از هر فیلم دیگر کوروساوا پلانهای زیبا و ماندگار در خود دارد. این موضوع وقتی بیشتر به چشم میآید که کارنامهی او را مرور میکنیم؛ آن همه تصاویر تغزلی، آن همه نماهای بی بدیل؛ حال ناگهان فیلمی مقابل دیدگان ما قرار گرفته که هر پلانش هوشربا است. پس فیلمساز باید در اوج پختگی باشد که آن تصاویر فقط چشم نواز نباشند و در دل داستان دلیل وجودی خود را پیدا کنند و در خدمت اثر باشند.
او از این ایده بیزار است ، بنابراین به جای آن می خواهد نوار خودش را باز کند. فیلم «دزدان فروشگاه» درباره خانوادهای فقیر است که از سر ناچاری به دلهدزدی روی آوردهاند، بااینحال وقتی بچهای تنها را در خیابان پیدا میکنند، او را به خانهشان میبرند و تصمیم میگیرند از او مراقبت کنند. اگر به فیلم های ابرقهرمانی علاقمند هستید، در مقاله ای بهترین فیلم های ابرقهرمانی جدید را از سراسر جهان معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. اگر به فیلم های انگیزشی سینمایی علاقمند هستید، با کلیک روی لینک میتوانید فهرست کاملی از این ژانر را ببینید. این فیلم زیبا به دلیل داشتن صحنههای اکشن جالب و داستانی متفاوت مورد توجه بسیاری از دوست داران فیلم زامبی قرار گرفته است.
انسانهای برگزیدهی او هم توان خندیدن و خنداندن و بذلهگویی داشتند و هم به موقع تبدیل به همان ساموراییهای عصاقورت دادهی آشنا میشدند. جهان با تمام مصیبتهایش برای آنها محل گذر است و اگر دستاویزی برای حیات نداشته باشند، خود دست به کار میشوند و یکی میجویند. چرا که برای آنها کمک به دیگران، مهمتر از پیروی از آیینها به شکلی کورکورانه است. پس از جنگ جهانی دوم، ژاپنیهای زیسته در پیش از جنگ دوم سردرگم شدند و جوانان بالیده پس از جنگ به شیوهی مردم غرب شروع به کار و زندگی کردند.
تاریخ ژاپن دارای وقایع هیجانانگیز و روایتهای ملموس فراوانی است. این وقایع در بخشی از انیمههای باورنکردنی ژاپنی منعکس شده و چالش زندهکردن تاریخ ژاپن را به عهده میگیرند. همچنین خردهفرهنگها و جزییات تاریخی متمایزی هم درباره ژاپن وجود دارد، که فقط در آثار فاخر به تصویر کشیده میشود.
فیلم امپراطوری یکی از بهترین فیلم هایی است که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است و در مورد دوران قدیم در کشور چین صحبت میکند. در مورد یک فرد صحبت می کند که زمان کودکی اش در پرورشگاه بوده اما خود ساخته و قوی است و در نهایت به یکی از رهبران موفق ارتش تبدیل میشود. دوستان بسیار زیادی دارد. ردپای آثار تاریخی در این فیلم به خوبی نمایش داده شده اند و شما می توانید با دیدن آن انگیزه بگیرید و سرشار از لذت و انرژی شوید. سینمای ترسناک ژاپن، برای خود تبدیل به یک نماد معروف در جهان سینما شده است و جایگاه خاصی میان بهترین فیلمهای ژاپنی دارد.
خانه آن ها بسیار کوچک است همیشه با کمبود پول و فقر مواجه هستند و احساس می کنند که از مردانگی اش را به خوبی به تصویر بکشد. شخصیت اصلی داستان با دو دانش آموز برخورد دارد که یکی از آن ها ؛ دختر خانمی بوده که قصد دارد بازیگر شود و دیگری به زمینه نویسندگی علاقه مند است با این افراد آشنا شده و شخصیت آنها تاثیر زیادی روی او دارند. اما وجه ممیزهی فیلم «غریبه توکیو» با تمام آثار فهرست، به تصویرگری شاعرانهی فیلمساز از خضونت بیپروای جاری در آن بازمیگردد.
از این منظر میتوان این فیلم را در کنار فیلم «جزیره برهنه» به عنوان یکی از بهترین فیلمهای ژاپنی قرار داد. در افسانهی سیزیف مردی نیمه خدا به دستور خدای خدایگان مجبور است هر روز تخته سنگی را به بالای کوهی ببرد و به محض رسیدن به قله این تخته سنگ سقوط میکند و دوباره این عمل فردا تکرار میشود. آلبر کامو در کتابی به همین نام، افسانهی سیزیف را تعبیر به وضعیت امروز بشر در جهان مدرن کرد که در آن آدمی هر روز کارهای تکراری میکند و بدون این که بهرهای از زندگی ببرد ناگهان از دنیا میرود.
فیلم بذار جیگرتو بخورم (Let Me Eat Your Pancreas) ؛ از لیست بهترین فیلم های ژاپنی
کوبو آبه خودش این کتاب را به فیلمنامه تبدیل کرده و در تبدیل شدن آن به فیلم به تشیگاهارا یاری رسانده است. فیلمسازان بسیاری این فیلم را یکی از آثار مهم زندگی خود دانستهاند که از میان آنها میتوان به نام آندری تارکوفسکی و دیوید کراننبرگ اشاره کرد. «راشومون» در هر لیستی، جایگاه بالایی در فهرست منتقدان برای انتخاب بهترین فیلمهای ژاپنی تاریخ دارد.
فیلم سوناتین (Sonatine) ؛ از لیست بهترین فیلم های ژاپنی
داستان حول محور دختر جوانی به نام میو سایموری (Miyo Saimori) میچرخد. پدرش او را برای ازدواج با سرهنگ بدنامی به نام کیوکا کودو (Kiyoka Kudou) در نظر میگیرد. میو با تصور این که کیوکا یک مرد بداخلاق و خشک است به خانه او پا میگذارد. تریلر روانشناختی Confessions نیز در فهرست فیلم های ژاپنی برتر قرار میگیرد و بر اساس رمانی از میناتو کانائه (Kanae Minato) ساخته شده است. داستان درباره یک مادر عزادار است که تبدیل به زنی خونسرد و سنگدل میشود و قصد دارد انتقام مرگ دخترش را از افرادی که مسئول این اتفاق بودهاند بگیرد. بهترین فیلم های ژاپنی (Japanese Movies) از نظر شما کدام آثار هستند؟ سینمای شرق آسیا هر چند سال یکبار با تولید فیلمهایی ناب غوغایی در صنعت فیلم سازی به راه میاندازد.
معمولاً در ساعت پایانی کلاس، بچه ها را دور هم جمع می کند تا چیز های جدیدی به آن ها بگوید. او تصمیم می گیرد که یک روز داستان زندگی اش را بعد از کلاس برای بچه ها تعریف کند. سپس به قسمتی از داستان می رسد که چگونه بچه کوچکش را از دست داده است. دیگران حقیقت زندگی او را نمی دانند و قربانی داستان تلقی می شود و همیشه امید به بهبود دارد. در بخش دوم شما صحنه های دراماتیک بیشتری را مشاهده می کنید که نشان دهنده یک فضای ترسناک در مورد زندگی افراد است.
فیلم سوزاکو (Suzaku) ؛ از لیست بهترین فیلم های ژاپنی
دیدگاه سازندگان در این فیلم نسبت به مسالهی زندگی زناشویی نه توام با عشق یا مهربانی، بلکه مفهومی از بردگی است. مردی به واسطهی نزدیکی با یک زن مجبور میشود که یک عمر در بردگی او زندگی کند، در حالی که خود زن بردهی ریگهایی است که او را احاکه کردهاند. همین موضوع ممکن است صدای بسیاری را درآورد اما اگر خوب بنگرید متوجه خواهید شد که همه چیز این فیلم نمادین است و قرار نیست که از الگوهای واقعگرایانه پیروی کند.
میزوگوچی در سال 1954 سه فیلم بلند ساخت که این فیلم به بهترین اثر کارنامهی او تبدیل شد. پیچیدگی طرح داستانی در دستان فیلمساز کاربلدی چون او، در کنار یک تصویربرداری پیچیده و لایه لایه قرار گرفته است تا روایت تراژیک سرنوشت چند انسان که در دنیا به هیچ انگاشته میشوند، در چارچوب سینما ابعادی عظیم پیدا کند. به دلیل همین داستانگویی پیچیده، فیلم «سانشوی مباشر» در خارج از ژاپن و در اروپا بیشتر دیده شد و سپس در ژاپن هم به شهرت رسید.
نظرات (۱۱)
فیلم خانوادگی که به دو بخش تقسیم بندی می شود و شما را وارد دنیای جدیدی از محیط خانواده می کنند. همچنین دچار شوک ها و غافلگیری هایی می شوند و مهم تر از همه اینکه این فیلم در مورد مسئولیت های اجتماعی هم صحبت می کند . یوکی متولد یک مادر در حال مرگ در زندان است ، با هدف تنها قتل کسانی که مسئول تجاوز و قتل مادرش هستند ، بزرگ می شود.
اما حتما یکی از ماندگارترین این تصاویر به جوان نابینایی در پایان فیلم تعلق دارد که لبهی پرتگاهی ایستاده تا نفس مخاطب در سینه حبس شود. مانند «داستان توکیو»، اوزو در این جا هم تا میتواند درام را نادیده میگیرد. قصه به آن شکل متعارف در فیلم وجود ندارد و بده و بستان معمولی شخصیتها است که فیلم را به جلو هل میدهد. اتفاقات دراماتیک چندانی در طول فیلم شکل نمیگیرد و قرار هم نیست بدبختی جانفرسا یا پیروزی بزرگی نمایش داده شود.
صداپیشگان این اثر عبارتنداز؛ رنا نونن، یوشیماسا هوسویا، ناتسوکی اینابا، مینوری اومی، دایسوکه اونو، مگومی هان، شیگرو اوشیاما و مایومی شینتانی. بسیاری یاسوجیرو اوزو را در کنار آکیرا کوروساوا بهترین فیلمساز تاریخ ژاپن میدانند اما حتی کوروساوا هم فیلمی چنین محبوب میان کارگردانان مختلف در سرتاسر دنیا ندارد. بازی ستسوکو هارا در نقش عروس باعث شد تا او به هنرپیشهای مطرح در سطح جهانی تبدیل شود و بعدها هم در دیگر آثار اوزو بدرخشد. همهی اینها «داستان توکیو» را لایق قرار گرفتن در صدر فهرست بهترین فیلمهای ژاپنی میکند. دیگر خبری از آن دوران بی همتا نیست که در هر گوشهی ژاپن هنرمندی بزرگ در حال ساختن فیلمی بود تا گنجینهای به تاریخ سینما اضافه کند. ستسوکو هارا در فیلمهای اوزو تبدیل به شمایلی از قهرمانان زنی شده بود که در ژاپن پس از جنگ دوم جهانی میزیستند و میتوانستند به عنوان نمادی از امکان برقراری صلح میان سنت و مدرنیته شناخته شوند.
داستان فوقالعاده متأثرکنندهٔ «هیچکس نمیداند» در کنار شیوهٔ روایی زیبا، از جمله علل موفقیت فیلم و قرار گرفتن نام آن در لیست بهترین فیلم های ژاپنی هستند. انیمه سریالی شووا گنروکو راکوگو شینجو یکی از آثار تاریخی کشور ژاپن محسوب میشود، و در سال 2016 توسط مامورو هاتاکهیاما و نایوکی موراتا ساخته شدهاست. این اثر درخشان بسیار تماشایی است و بخشی از تاریخ واقعی کشور ژاپن را منعکس میکند.
حضور این زن که خودش هم زخم خورده است، باعث میشود که او به هم بریزد و از زندگی آرامی که از در پیش گرفته دور شود. در این میان کسانی هم هستند که انگار فقط برای آزار و اذیت این دو زندگی میکنند و هدفی جز آسیب رساندن به آنان ندارند. توشیرو میفونه در نقش راهزنی بد طینت عالی ظاهر شده است و توانسته کاری کند که مخاطب به او احساس دافعه داشته باشد. «راشومونن در طول راه موفقش جایزهی شیر طلایی ونیز و البته اسکاری افتخاری را برد و همین عامل باعث شد تا فیلم تا مدتها در ژاپن فقط ستایش شود و ستایش ببیند.
این اثر با شکوه، هم یک فیلم ژاپنی عاشقانه است، هم اثری جنگی است و هم اثری شدیدا انسانی. در پایان هم نمیشد به سینمای ژاپن اشاره کرد و از انیمهساز بزرگی چون میازاکی نام نبرد. پس «شهر اشباح» او به عنوان نمایندهی این بخش مهم از سینمای ژاپن در فهرست قرار گرفت.
{نقد فیلم مجمع کاردینالها (Conclave)
|}میزوگوچی با این کار خرق عادتی در بازی با انتظارات مخاطب میکند و تصویری وارونه از انتخاب نام یک فیلم ارائه میدهد. «حلقه» فیلمی است در ژانر ترسناک و بهقدری موفق بود که در سال ۲۰۰۲، به تقلید از آن، نسخهٔ آمریکاییش ساخته شد. اما تماشاگران و منتقدین همه بر این باور بودند که همان نسخهٔ اصلی ژاپنی، بهتر و ترسناکتر بود. به این دلایل است که نام فیلم در میان بهترین فیلم های ژاپنی به چشم میخورد.
بهترین فیلم های ژاپنی- پاپریکا (Papurika) یک فیلم انیمه است تولید سال ۲۰۰۶، به کارگردانی ساتوشی کن، از محصولات استودیو مدهاوس. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام از یاسوتاکا سوتسوی، که به سال ۱۹۹۳ نوشته ساخته شدهاست. به همین دلیل هم یک فیلم ژاپنی اصیل بلافاصله قابل تشخیص است و این موضوع اصلا ربطی به ظاهر مردم آن سوی دنیا ندارد. این بومیسازی باعث شد که هر ژانری در این کشور رنگ و بوی خاص خود را بگیرد.
هر دو برای رسیدن به آرزویشان، روح خود را به شیطان میفروشند و گرچه به نظر میرسد به آن چه که میخواهند، میرسند اما در ادامه اتفاقاتی شکل میگیرد که آنها را دچار عذاب و مکافات پس از جنایت میکند. در چنین چارچوبی است که میزوگوچی دوربینش را میکارد و سرگذشت آنها را به شیوهای بدیع، با یک سبکپردازی استیلیزه تعریف میکند. پیدا شدن سر و کلهی اهالی یک دهکدهی فلکزده که از دست راهزنان و دزدان جان به لب شدهاند، زندگی 6 رونین (سامورایی بدون ارباب) و یک بی سر و پا را زیر و رو میکند. اهالی دهکده از این هفت نفر میخواهند تا در دفاع از روستا به آنها کمک کنند و قبول این مسئولیت و پذیرش ارباب جدید، آنها را به ساموراییهای شرافتمند و متفاوتی تبدیل میکند. رفته رفته تحت تاثیر زندگی این روستاییان چیزی درون ساموراییها تغییر میکند. آنها دیگر نه به خاطر پول یا کسب افتخار و شهرت بلکه به خاطر آرمانی والاتر میجنگند که به هیچ عنوان فردی یا خودخواهانه نیست.
{داستان هیکه (The Heike Story)
|}یکی دیگر از عناوینی که در فهرست بهترین فیلم سینمایی ژاپنی قرار میگیرد، فیلم درام خانوادگی The Asadas است. داستان این عنوان از فهرست بهترین فیلم ژاپنی 2020 درباره پسری با استعداد و عکاس به نام ماساشی آسادا است که به عنوان کوچکترین پسر خانواده، اصلا مسئولیت پذیر نیست. آکیرا کوروساوای بزرگ سه فیلم در لیست دارد و اگر قرار بود که تعداد فیلمها از 16 به عددی چون 20 یا 30 برسد، یکی دو فیلم دیگر از او هم شایستهی حضور در فهرست بودند. بزرگانی چون یاسوجیرو اوزو، کنجی میزوگوچی، ماساکی کوبایاشی هم دو فیلم در فهرست دارند. نگارنده در ابتدا فیلم دیگری از کوبایاشی به نام «وضع بشر» (The Human Condition) را هم در لیست قرار داده بود که در واقع یک سهگانهی طولانی است که به ادیسهای با شکوه میماند.
اتفاقات دقیقا در بندر همان شهر رخ می دهد و نقشه های آن ها کاملا سر جای خودشان قرار می گیرند. توجه زیاد به جزئیات باعث می شود که شما از دیدن این داستان لذت ببرید. پیروزی نیرو های امپریالیست در نبرد توبا – فوشیمی یکی از بهترین صحنه هایی است که در این فیلم مشاهده می کنید. همچنین نیرو های امنیتی در ژاپن به خوبی به تصویر کشیده شده اند و شما می توانید با روش کار و مبارزه آن ها آشنا شوید. با اینحال انیمه تاریخی که در رویدادهای واقعی ژاپن غوطهور میشود و وقایع گذشته را با دقت به تصویر میکشد، ارزشی دوچندان دارد، زیرا روایتهای تاریخی واقعی، کمیاب و دستکم گرفتهشده هستند.
این ساموراییها اولین ساموراییهایی هستند که نه به شوگان (امپراطور) خدمت میکنند و نه به اربابی مقتدر. روزهای عالی نیز یکی از فیلم های جدید سینمای ژاپن است که نمره آیامدیبی خوبی را کسب کرده است. نقش اصلی این فیلم یعنی کوجی یاکوشو بازیگر معروف ژاپنی با ایفای نقش در فیلم "روزهای عالی" برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم کن شد.
شهرها پر جمعیتتر و پیشرفتهتر شد و در نتیجه شکل زیست مردم تغییر کرد. نتیجهی همهی اینها دوری از سنت و حرکت به سمت مدرنیته و زندگی پر شتاب بود که وقت کمی برای استراحت و فراغت باقی میگذاشت. به همهی اینها اضافه کنید، بازسازی کشوری ویران را که مردمی را زخم خورده کرده بود و غرورشان را جریحهدار.
نگاه کوبایاشی به تاریخ ژاپن و زندگی ساموراییها، نگاهی تیره و پردرد و توام با غمخواری است. کوبایاشی ساموراییها را انسانهای دربندی میبیند که آداب و رسوم و قانونهای غیرقابل انعطاف زمانه دست و پایشان را بسته و آنها را به غلامی حلقه به گوش در خدمت اربابان جاه طلب تبدیل کرده است. اما این ساموراییها وقتی کارد به استخوانشان برسد، خوب بلد هستند تا در برابر ظلم بایستند و حق بردگان ارباب را کف دستشان بگذارند. کوبایاشی از طریق این قهرمان به جامعهی معاصر کشورش میرسد و سیستم سرمایهداری افسار گسیخته و مردمان بردهی آن را هدف قرار میدهد. پس این موضوع که شخصیت سانشوی مباشر، انسانی خودخواه و مالاندوز تصویر میشود که هیچ اصول اخلاقی خاصی ندارد و نام فیلم هم از وی گرفته شده، حال معنای تازهای پیدا میکند.
چراغ پدربزرگ یک انیمه کوتاه ژاپنی است، که تاریخ واقعی ژاپن را در یک برهه خاص از زمان به نمایش درمیآورد. چراغ پدربزرگ بهعنوان یک انیمه کوتاه ژاپنی، بسیار تاثیرگذار است. داستان این انیمه درباره یک پدربزرگ سالخورده است، که داستانی را، درباره یک چراغ قدیمی برای نوهاش تعریف میکند. این داستان درباره یک پسر یتیم است، که برای پول درآوردن به شهر میرود، و با یک چراغ نفتی مواجه میشود. در جوانی، کسبوکار فروش لامپ این مرد، با موفقیتی بزرگ همراه است، و خانههای معمولی ژاپنی را رونقی دوباره میبخشد.
از سوی دیگر این کارگردان در تلاش بود که بتواند تصویری منحصر به فرد از زندگی ارائه دهد. البته او این کار را به شکلی کاملا متفاوت از یاسوجیرو اوزو انجام میداد. در آثار اوزو زندگی از طریق نمایش ملال و روزمرگی به تصویر در میآمد و در آثار ناروسه از طریق نمایش بیهوده بودن تلاش افراد برای بهتر کردن یک زندگی فردی. در فیلمهای او معمولا کسانی حاضر هستند که تلاش میکنند با یک خرق عادت چیزی را عوض کنند و به میل خود درآورند و در نهایت متوجه میشوند که چنین چیزی غیرممکن است. قابهای فیلم، هوشربا است؛ از قایقرانی روی دریاچه تا مواجههی سامورایی با همسرش در آن خانهی بدنام.
این دو یک شب در ایستگاه قطار باهم ملاقات میکنند و فیلم داستان عشق آنان را روایت میکند که چگونه با یکدیگر آشنا شده و رابطه آنها به چالش کشیده میشود. سینما در این کشور قدمت زیادی دارد و اولین فیلم خارجی که در این کشور پخش شد به سال 1896 برمیگردد. هنوز یکسال از ورود صنعت سینما به ژاپن نگذشته بود که چندین صحنه از فیلم Vitascope در ژاپن فیلمبرداری شد و این شروع تاریخی صنعتی بود که افتخارات زیادی را برای این کشور به ارمغان آورد. سامورایی فراری یک انیمه تاریخی ژاپنی است، که در ژانر شونن مانگا ساخته شدهاست. جالب است بدانید که کلمه شونن به معنای پسر جوان است و به همین دلیل ژانر شونن مانگا روایتهای موردعلاقه نوجوانان را دنبال میکند. این اثر هم مانند بسیاری دیگر از انیمههای ژاپنی، اقتباسی از یک مانگای محبوب است.
فیلم سینمایی حدود ساعت هشت صبح
فیلم سینمایی حدود ۸ صبح
فیلم سینمایی حس ششم
فیلم سینمایی حرکت نکن
فیلم سینمایی حلقه
فیلم سینمایی جدید دوبله فارسی
فیلم سینمایی جدید کمدی
فیلم سینمایی جدید بدون سانسور
فیلم سینمایی جدید ایرانی طنز
فیلم سینمایی جدید بدون سانسور آمریکایی عاشقانه